Monday, November 08, 2004

3.3 Robert C. Solomon (sünd. 1942)

Robert C. Solomon (sünd. 1942) 11/8/2004 6:36 PM


Sartre ütles ühes intervjuus, et tal pole elus olnud ühtki meeleheite päeva.

Eksistentsialiste lugedes ei teki ahastuse tunnet, pigem on see midagi küllastatuse, ülevoolavuse sarnast...
Nende sõnum oleks nagu: "Su elu on sinu luua". Ma olen lugenud post-moderniste mõningase huvi, isegi austusega.
Kuid neid lugedes tekib mul tunne, et miskit olemuslikku on välja jäetud. Mida enam rääkida indiviidist kui sotsiaalsest konstruktsioonist või jõudude kokkuvoolust või kui millestki killustatust või alamast,
seda enam avaneb see täiesti uus ettekäänete ja vabanduste maailm.

Kui Sartre räägib vastutusest, ei räägi ta millestki abstraktsest.
Ta ei räägi sellest minast või hingest, mille üle teoloogid vaidleksid.
See on miskit väga konkreetset; see on nagu mina ja Sina vestlemas, tegemas otsuseid ja kohtamas tagajärgi.

Tõepoolest - maailmas on 6 miljardit inimest ja neid tuleb juurde.
Sellest hoolimata, su teod muudavad asju. Esiteks nad muudavad asju materiaalses mõttes; nad muudavad teisi inimesi; ja loovad eeskujusid.

Lühidalt, ma arvan, et sõnum siin on see, et me ei peaks kunagi laskma endist lihtsalt üle sõita ja nägema end erinevate jõudude ohvrina.
On alati meie otsustada, kes me oleme.